onsdag 8 januari 2014

"Spring roses in Vienna", nu går vi mot våren!

Nu är julen helt bortstädad! I år gjorde det dock lite ont (!) att slänga ut granen, för den var så väldigt fin. Vi högg den som vanligt i vår egen skog, veckan före jul, lite senare än andra år på grund av renoveringen här hemma. Sedan åkte vi ifrån den på annandagen, för att åka på en liten skidresa. Kanske var det den som gjorde att den trivdes så bra, att den fick stå hyfsat kallt under tiden vi var borta. Eller så var det bara en ovanligt hög-kvalitativ Kalle Anka-gran. Jag tror på det sistnämnda.

Igår satt lilla tjejen med en målarbok med alfabetet. På ena sidan stod bokstaven, och på andra var det bilder på något som började på samma bokstav. När vi kom till bokstaven J så var det är julgran. Lilltjejen (som inte kan säga R) bokstaverade ljudligt, det är en g-JAN! Såklart ;-)

Vår julgran får förresten vara med ett litet tag till på utsidan, eftersom barnen har planterat den i sandlådan.

Före jul påbörjade jag några halvvantar efter ett mönster jag hittat på Raverly, Spring roses in Vienna av Kamilla Svanlund. Underbart mönster!



Använde mig av Rauma finull-garn, som jag köpte från Strikk. Strumpstickor stl 2,5, fast nästa gång använder jag nog stl 2 på stickorna istället. Halvvantar har visat sig vara mycket praktiska, speciellt denna vinter när det inte varit någon direkt kyla, och nu går vi ju redan mot ljusare tider. Tror nog dock att jag behöver ett par till i någon annan färg...


Nu ska jag se på "Sveriges mästerkock" på 4:an. Ha en trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar